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206

CHERCHE spec de la messagerie VAN entre RD3 et Chargeur


Invité §tra755fw
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Invité §ras135Bn

Bonjour,

 

Je cherche comme vous a me connecter sur le bus van.

Pas facile et puis pour ceux qui on deja le chargeur, il faut choisir lecteur mp3 ou CDC. Ne serait il pas plus simple de se connecter sur les switchs de la commande au volant. Si le lecteur de mp3 est selectionné (interrupteur ajouté) c'est lui qui recoit les commandes sinon les commandes passent par le van pour commander le CDC ou la radio.

Je pense me tourner vers cette solution mais malgré tout je trouve votre demarche tres interressante.

 

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Invité §g_d458dm

Bonjour,

 

Je cherche comme vous a me connecter sur le bus van.

Pas facile et puis pour ceux qui on deja le chargeur, il faut choisir lecteur mp3 ou CDC. Ne serait il pas plus simple de se connecter sur les switchs de la commande au volant. Si le lecteur de mp3 est selectionné (interrupteur ajouté) c'est lui qui recoit les commandes sinon les commandes passent par le van pour commander le CDC ou la radio.

Je pense me tourner vers cette solution mais malgré tout je trouve votre demarche tres interressante.

Bonjour et bienvenue sur ce topic.

Je n'ai aucune certitude, mais il n'y a que 3 fils qui relient la commande à l'autoradio, ce qui à mon avis signifie que:

- soit la télécommande est reliée au VAN

- soit les différentes positions de la commande au volant appliquent des résistances calibrées entre ces fils.

 

Si c'est le deuxième cas, la commande est spécifique à l'autoradio et ton lecteur mp3 ne pourra pas les interpréter. Là aussi il faudrait un convertisseur, et ce ne serait pas facile non plus.

 

De plus, il vaut mieux gérer un volume sur la partie puissance (l'autoradio) plutôt que sur la partie petits signaux (sorties du lecteur MP3).

Et que se passe-t-il si ton autoradio se rend compte que le CDC officiel arrive en fin de lecture alors que le lecteur mp3 n'a pas fini? à mon avis, il coupe simplement ses entrées audio...

 

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Invité §ras135Bn

je vais utiliser un ampli et des enceintes de meilleurs qualitees.

j'aiguille le signal du poste (sortie HP avec un convertisseur haut niveau) sur l'ampli.

Quand j'ecoute le RD3 j'utilise la commande au volant le poste et l'ampli et les belles enceintes.

Pour les mp3s, je recupere information directement sur les switchs en demontant la commande au valant (avant le bus van), cette information je l'envoie sur la telecommande filaire d'un lecteur de mp3 portable. Et le son du lecteur de mp3 je l'envoie sur l'ampli et les belles enceintes. :-)

 

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Invité §ras135Bn

personne n'a encore demonter sa commande au volant pour savoir ce qu'elle renferme.

Une petite photo SVP.

J'ai pas encore ma 206.

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Invité §Pif654Uh

Hi again.

 

Maybe I can modify the PIC code to match your hardware and parallell software?

 

What development kit are you using? Is it possible to compile the PIC program to a hex file and then program the PIC using the development kit? I've tried to compile the software using MPASM and it works.

 

How has you connected the PIC to the VAN and parallel port? In what order do you read the data from the parallel port?

 

I thought about using the serial port on the PIC to output the VAN data but it takes to long to send each byte comparing to receive it on the VAN. Maybe I can write some type of "monitor" software so it's possible to use simple ascii commands to control the PIC processor and receive data using rs232 hyperterminal. In that case the data must be filtered (for example listen on IDEN 0x8C4) so buffers can be used to send data over the serial line in 115200 baud.

 

I've studied the communication between the display and radio a little closer. It's actually the display who reads the audio settings from the radio at IDEN 0x4D4 and data to show on the display from the radio at IDEN 0x554.

 

Status messages for key presses are sent from the radio to the display at IDEN 0x8C4.

 

The question is, if a CDC is active, does the display read the cd-track/playtime etc from the changer? On which IDEN? Can it be the display and not the radio who needs to detect the CDC?

 

/Per

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Invité §g_d458dm

I'm using a PIC16F876 and a hardware/software environment from www.digimok.com

Basically, they program a short boot loader in the PIC in order to be compatible with the hardware/software they provide.

The software allows me to write program in Basic, which will be compiled into asm, then turned into an hex file, then send to the PIC through the boot loader program, via the serial port.

You can insert some asm code into the basic code, this is what I did (all asm with no basic in fact).

 

I can send you the generated hex or asm files if you want to have a look. I guess the issue relies on the very first bytes, as the end is your code, modified to use PortB as the data output, PortA.0 for VAN, PortA.1 for DataAvailable and PortA.2 for FirstByte.

 

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Invité §Pif654Uh

No problem. Send the code to piffo77

@hotmail . com and I'll see what I can do.

 

 

/Per

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Invité §Pif654Uh

I stilll have some timing problems with the software. I've captured some data using the program, a 800 MHz pentium and a capture program in Dos Pascal. The end of package detection doesn't work and the captured data doesn't look like the packages sent from the display.

 

The problems will probably be fixed during this week.

 

/Per

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Invité §djj665GN

Bonjour a tous alors suite a votre demande sur mon forum me voici pour faire partager mes infos.

bon deja pour commencer j'ai trouvé le fournisseur de bortesi qui peut peu etre nous aider. http://www.ukaudioshop.com/search.asp

ensuite moi j'ai fait des mesures, sur le signal VAN+ on mesure 13volts sauf lors d'un appuis sur la telecommande, pin13 et pin14 sont les pin de communication, dessus j'ai pu apercevoir des signaux carrés alors moi j'ai trouvé un moyen simple et interessant je pense.

je reçoi la nouvelle version du boitier d'ici peu, sachant manipuler les PIC sans problèmes, si ça vous tente il me suffit de relever le prog et de vous le faire parvenir ensuite je copie le typon et la ref des composants.

sinon pour ceux qui veulent faire un essai, si vous avez un chargeur il vous suffit de lire le prog interne du pic du chargeur, ce qui, permettrai de comprendre le protocole, de simuler un chargeur, et de personaliser l'affichage.

si vous etes tenté je mets mes connaissances et ma voiture a disposition. je suis de marseille.

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Invité §dar478Ix

Enfin, reve pas trop, a mon avis le prog du PIC est protege....donc tu liras quedalle...

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Invité §ras135Bn

Pourquoi en utilisant un pic pour la capture des trames etes-vous limité par la vitesse du pc. Je pense que le PIC doit etre utilisé comme tampon (mise en memoire des trames sur le pic). La capacité de capture est limité par la taille memoire du pic.

Vous utilisé l'entrée serie du pic ?

Comment faites vous pour qu'il lise les caracteres emis sur le bus van, s'il non pas de bit de start et de stop.

 

Desolé pour toute ces questions, mais j'aimerai vous aider.

Merci pour votre travail.

 

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Invité §g_d458dm

Pourquoi en utilisant un pic pour la capture des trames etes-vous limité par la vitesse du pc. Je pense que le PIC doit etre utilisé comme tampon (mise en memoire des trames sur le pic). La capacité de capture est limité par la taille memoire du pic.

Vous utilisé l'entrée serie du pic ?

Comment faites vous pour qu'il lise les caracteres emis sur le bus van, s'il non pas de bit de start et de stop.

 

Desolé pour toute ces questions, mais j'aimerai vous aider.

Merci pour votre travail.

Bonjour,

effectivement, temporiser les données dans le PIC avant de tranmettre une trame complète au PC sera une solution à apporter si on ne résoud pas ce problème de timing. A l'heure actuelle, le PIC attend un début de trame VAN, et lit octet par octet. Chaque octet est transmis sur le port parallèle du PC, d'où un besoin de rapidité d'acquisition du PC.

Plusieurs hypothèses ont été posées par Piffo77 avant d'écrire son programme de capture:

- le bus a une cadence unique de 125kbps (8µs par bit)

- pas de collision envisagée

- le PC est assez rapide pour capturer les octets à la volée

 

La ligne série du PIC ne sert pas. Sauf pour mes propres tests où j'envoie des données de débogage vers la liaison série du PC via un MAX232 (plaque d'expérimentation Digimok).

 

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Invité §g_d458dm

Enfin, reve pas trop, a mon avis le prog du PIC est protege....donc tu liras quedalle...

D'accord avec toi. De plus, je n'imagine pas un chargeur utilisant un PIC pour communiquer en VAN, mais plutôt un TSS461C comme l'écran LCD

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Invité §g_d458dm

TSS461C qu'il est impossible de se procurer.

Sinon tous serai bien plus simple.

 

On peut aussi aller dans une casse récupérer un afficheur LCD et extraire le TSS461C...

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Invité §Pif654Uh

I've also searched for the TSS461C but it doesn't seem to be possible to buy one. Maybe the next version, TSS461E, is availible?

 

Using an oscilloscope I've tested the PIC software. There is something strange with the timing on the VAN. The crystal connected to the TSS461C is 4 MHz. Each bit on the bus should be 8.0 us. The oscilloscope measurements returns a 8.4 us (!) bit length (42 PIC instructions @ 20 MHz instead of 40). When I inserted some nop-instructions, the software started to work. The received packages looks ok (short, 4-7 bytes including CRC).

 

For a few days ago I put the radio back in my car and the radio didn't beep anymore. Currently I'm just doing measurements on the display and the VAN bus. It's a little to late to test with the radio this evening. I want to test the PIC software with longer VAN packages before I can see if it's working.

 

/Per

 

 

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Invité §g_d458dm

Very interesting these extra 0.4us...

 

Can you spy on the TSS461C configuration and tell us what clock divider is used?

The clock divider is defined in the Line Control register (0x00), but I don't know which bits, as the datasheet I have has a mistake and shows the Transmit Control register organization twice instead of the Line Control register organization...

 

I had a look at your code and noticed a slight time shift between bytes. You probably corrected it while adding the extra 0.4us.

 

I didn't make any test these days, I'd be more motivated if I had a garage ;-)

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Invité §Pif654Uh

0x00 (r/w) Line Control (0x00) Write 0x10 - 100 kbit/s bus

0x01 (r/w) Transmit Control (0x02) Write 0x03 - Rank0 / TSS461C version

0x02 (r/w) Diagnosis Control (0x00) Write 0xCF - Automatic selection, Enable TIP and divider (/262144)

 

You can find the correct register information in the datasheet for the TSS463 (SPI bus inteface instead of parallell).

 

I can say the timing seems very strange and a bit length of 8.4 us doesn't work. The length of each bit varies between 7.8 - 8.4 us. Maximum 6 bytes can be read from each package before the current version of PIC software looses sync. I'll try to let the PIC program sync on the Manchester bits in each byte (assuming no arbitation occurs). Don't know if it will solve the problems.

 

By the way, the preamble is almost precisly 80 us (10 x 8 us)..

 

/Per

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Invité §Pif654Uh

I've successfully been able to read VAN data using the PIC and a ms-dos progam. The data includes address fields, package data, checksum and acknowledge (if any).

 

The tests have just been between the display and radio so I don't know if it's working in the car. The software uses the manchester bits to resync every 80 us. A SN75176 line receiver converts the two VAN bus data lines to one input to the PIC processor (filters the signal, ensures the voltage level and rise-/fall-time).

 

I'll do some experiments later this week..

 

/Per

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Invité §g_d458dm

This explains why my first PIC program wasn't working properly (based on counting timer0 pulses between VAN state changes).

Using both VAN and /VAN as you suggested will probably improve the bus capture. Moreover, the Connect2 interface described earlier in this topic is using a SN75176.

 

I'll try to make some tests with your program during the week-end. I want to wait for some sun light, I don't want to freeze ;-)

 

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Invité §djj665GN

Enfin, reve pas trop, a mon avis le prog du PIC est protege....donc tu liras quedalle...

euh peut être en attendant les protections aussi bien de CB ou de MOSC ou encore de GOLD et TITA ne m'ont jamais posé problème alors je pense que dans un boitier électronique ou le PIC et l'eprom ne suffisent pas au fonctionnement je pense que la protection est bien moins faite que sur une MOSC.... mais bon on verra quand je l'aurai reçu!

pour repondre si si c'est un pic qui est utilisé dans le boitier ainsi que dans les chargeur 100% compatible de chez sebasto.....

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Invité §lio642dv

Alors la bravo si t'arrive à cracké la protection CP0 d'un pic je demande à voir!

 

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Invité §djj665GN

Alors la bravo si t'arrive à cracké la protection CP0 d'un pic je demande à voir!

bah tu sais c'est pas bien dur de lire un pic protégé même quand tu t'y connais pas...plein de petits programme te le permettent....en attendant le cable FT je le regarde avec des passoires alors?

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Invité §Pif654Uh

I captured some packets between the radio and display (cycled the power to the display). During the communciation, the following packet adresses where used:

 

0x5E4 W RAK RTR=0 ( 73 packets)

0x4D4 R RAK RTR=0 ACK received ( 32 packets)

0x984 W NRAK RTR=0 ( 3 packets)

0x564 R RAK RTR=1 ( 1 packets)

0x8C4 W RAK RTR=0 ACK received ( 22 packets)

0x8D4 W RAK RTR=0 ACK received ( 7 packets)

0x554 R RAK RTR=0 ACK received ( 10 packets)

 

For the package sent to 0x984, the display didn't expect any ACK (and didn't got one). During the power on cycle, it starts accessing the radio and then the display tries to read from 0x564 once (no ACK received). If it doesn't receive an ACK on this address in the car, 0x564 can be the changer. There is also no reply at address 0x5E4 but it seems strange if the display tries to access a non existing cd changer once every second? Can this address be the BSI?

 

I also powered on the radio to see if any new, unknown addresses where used when the CDC key was pressed, but it only accessed 0x8C4, 0x8D4 and 0x554. No new addresses here. The radio/display must already know that there is no changer on the VAN (possibly package to 0x564 or maybe the CDC sends out "here i'm" packages when it's connected).

 

/Per

 

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Invité §dar478Ix

bah tu sais c'est pas bien dur de lire un pic protégé même quand tu t'y connais pas...plein de petits programme te le permettent....en attendant le cable FT je le regarde avec des passoires alors?

 

mais bien sur...

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Invité §dar478Ix

I also powered on the radio to see if any new, unknown addresses where used when the CDC key was pressed, but it only accessed 0x8C4, 0x8D4 and 0x554. No new addresses here. The radio/display must already know that there is no changer on the VAN (possibly package to 0x564 or maybe the CDC sends out "here i'm" packages when it's connected).

 

/Per

[/quotemsg]

Not so strange as the CDC needs to be declared first in order to use it...So it isn't "plug and play" ;)

 

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Invité §djj665GN

mais bien sur...

On verra d'ici quelques jours monsieur "je sais tout"!!! en attendant je m'en tape moi j'ai ce qu'il me faut c'est pour vous si je fais la capture!

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Invité §g_d458dm

We have three solutions here: either the LCD is asking to the BSI for the car configuration, or the BSI is broadcasting the car configuration to anyone listening on the VAN bus, or the CDC is broadcasting some kind of presence message.

As mentionned earlier, the CDC needs to be declared in the BSI, which invalidates the third assertion.

 

0x984 W NRAK RTR=0 looks like a broadcast message, probably something like "I'm the LCD display, I'm on and ready", unless it's "I'm the radio unit, I'm on and ready". I guess you're not connected after the TSS461C anymore, but before, directly on the VAN bus. So we are not sure who's reading and who's writing.

 

0x564 looks like someone (the display? the radio unit?) asking for the car configuration to the BSI (the BSI was not present during your tests, right?) No BSI, no ACK.

 

I'll try to do my own tests with your PIC program during the week-end

 

 

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Invité §Pif654Uh

I asked Peugeot here in my city and they couldn't answer if a cd changer was defined in the cars configuration or not. I'll ask them again on monday and hopefully the right people who knows the answers will be there. There is a small serial EEPROM (93C46, 128x8 bits, SPI interface) in the display. I wonder what is stored in it?

 

Anyway, I'm still connected to the display (haven't changed the setup since I built the new circuit board to listen directly on the VAN data lines) so I can read the packages there too. It is the display who tries to write data to address 0x564 and 0x984 (seen it in my logs from the TSS461).

 

I reprogrammed my PIC to answer with an ACK when data was written to address 0x5e4 but nothing happened. I think it's safe to experiment with only the radio and display on the VAN. The software hasn't been tested in my car yet.

 

/Per

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Invité §dar478Ix

On verra d'ici quelques jours monsieur "je sais tout"!!! en attendant je m'en tape moi j'ai ce qu'il me faut c'est pour vous si je fais la capture!

En effet...permets moi juste d'etre dubitatif sur tes talents de cracker de PIC...Je suis comme St Thomas, je ne crois que ce que je vois et je vois rien pour le moment... un petit lien sur ce genre de soft et hard pour cracker un PIC 16fxxx protege?

 

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Invité §Bro631Cj

Perhap's >> this << can help you even if you can already read VAN-bus and you already get it ! ;-)

 

And sorry, it's in french, but there is some graph with timing and so on ...

If you need some traduction I can try :-)

 

B.

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Invité §Bro631Cj

Oh I forgot to say something :

 

Did you know there is the temperature on the display for certain version ? I guess the display ask it to the BSI or the prob temp.

 

B.

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Invité §Pif654Uh

Thanks for the link but I already found the document last week. It doesn't matter it's in French but I understood the technichal parts of it. I also found two other documents, mux1 and mux2 which contains information about the arbitation on the VAN.

 

I don't know exactly how the temperature is read. My display only shows "--" because I only connected the powersupply and VAN. I think it's the display that is connected to the temperature probe and sends the temperature to other units on the VAN bus. I don't know (and haven't investegated) what the other 10 pins in the connector on the display are connected to. Doesn't anyone has the cable schematics for a Peugeot?

 

/Per

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